Wednesday, March 17, 2010
















Penyakit bawaan nyamuk Aedes seperti denggi dan cikkungunya mula menyerang penduduk sekitar Daerah Kuala Penyu. Kempen ante nyamuk telah di lancar pada 09 Mac 2010 oleh ADUN N26 Kuala penyu yang dianjurkan secara bersama diantara Kementerian Kesihatan dan Pejabat Daerah Kuala Penyu.





Ceramah Kesihatan telah disampaikan oleh Pegawai Kesihatan Kawasan Dr. Mohd. Yassin dan dibantu oleh Pegawai dan kakitangan Pejabat dan Klinik Kesihatan Kuala Penyu IK Freddie John Luji dan lain-lain.





Pegawai Daerah En. Edmund Teo selaku pengerusi kempen menaruhkan harapan agar kerja-kerja menjaga Kebersihan diri, persekitaran dapat diteruskan bukan sahaja untuk mengekalkan Pekan Kuala Penyu sebagai Pekan yang terbersih, tetapi juga mengurangkan resiko jangkitan penyakit bawaan nyamuk khasnya denggi dan Cikungkunya.





Ahli dewan undangan Negeri kawasan N26 juga mensyarankan supaya individu dapat meluangkan masa selama 10 hingga 30 minit seminggu untuk mencari dan memusnahkan tempat pembiakan nyamuk berkenaan dengan memusnah bekas yang boleh menakun air jernih seperti tayar terpakai, tempurong kelapa, maupun mencuci dan memberus takungan air yang digunakan seperti kolah, tajau dan lain-lain. Hadir sama dalam sesi ceramah ini adalah pemimpin-pemimpin tempatan seperti Pengerusi JKKK, Ketua kampung, Ketua dan wakil Ketua anak negeri, maupun pegawai dan kakitangan agensi kerajaan dan swasta.





"TIADA AEDES TIADA DENGGI TIADA CIKUNGKUNYA"





No comments:

Post a Comment